VELLAMON YSTÄVÄT RY:N SYNTY

Merikeskus Vellamo avattiin vuonna 2008.

Vuonna 2009 juhlittiin Kotkan ja Lyypekin ystävyyskaupunkisuhteen 50-vuotista yhteistyötä

Lyypekissä. Kotkasta tapahtumiin osallistui pieni valtuuskunta, johon kuului myös

Merikeskus Vellamon markkinointipäällikkö Sari Maaskola. Olin juuri jäämässä eläkkeelle

suhdetoimintapäällikön virasta ja matka oli minulle jäähyväismatka, olihan

ystävyyskaupunkiyhteistyö kuulunut tehtäviini.

Sari ja minä kuljimme yhdessä kaikissa mahdollisissa museoissa. Erityisen kiinnostuksen

kohde Sarin työn kannalta olivat museokaupat. Saimme monia kivoja vinkkejä ja vihjeitä

niistä.

St. Annen-Museum on hyvin kiinnostava kirkkotaiteen museo ja viihdyimme siellä

muutaman tovin. Kun olimme lähdössä pois museosta, huomasimme oven vieressä

pienehkön ilmoituksen ”St. Annen-Museumin ystävät järjestävät …” En enää muista, mitä

museon ystävät järjestivät, mutta tuo maininta museon ystävistä herätti mielenkiintoni ja

sanoin Sarille, että Vellamo tarvitsee myös ystävät!

Tuossa vaiheessa, jolloin museo oli ollut vuoden verran avoimena, oli henki Kotkassa ollut

ikävän nurja museota kohtaan. Ja syynä oli se, että rakennuksen kustannusarvio oli

pettänyt ja ylitys kiukutti kotkalaisia niin paljon, ettei koko taloon haluttu astua sisään! Oli

siis tehtävä jotakin.

Ajatuksesta keskusteltiin kulttuuripoliittisessa Pekkas-ryhmässä ja yksituumaisesti

päätettiin esittää Merikeskus Vellamon johtoryhmälle ystäväyhdistyksen perustamista

yhteistyössä museon kanssa tavoitteena tehdä uusi hieno museo kaikille tutuksi ja

kiinnostavaksi monista syistä.

Pekkas-ryhmän edustajat vierailivat Vellamon johtoryhmässä esittelemässä ajatusta.

Asiasta keskusteltiin kaksi tuntia, mutta museon edustajat eivät lämmenneet asialle.

Erilaisia epäilyjä tuotiin esiin, epäiltiin esimerkiksi, että museon henkilökunnan aikaa

menee ystävien palvelemiseen. Lopulta Pekkas-ryhmän edustajat totesivat, että

keskustelua ei kannata jatkaa.

Mutta asia ei kuitenkaan jäänyt siihen. Olin kertonut kaupunginhallituksen puheenjohtaja

Vesa Salmiselle ajatuksen ja kun kerroin, ettei Pekkas-ryhmä enää toimi asiassa, Vesa

ilmoitti, että ystäväyhdistys on kuitenkin saatava aikaan! Jäin pohdiskelemaan, miten

toimia. Sitten päätin yrittää kysyä mahdollisimman monelta tunnetulta henkilöltä,

kutsuisivatko he koolle kokouksen ystäväyhdistyksen perustamiseksi.

Kyselyyni sain pelkästään myönteisiä vastauksia! Perustavan kokouksen kutsui koolle 37

eri alojen ja eri puolueiden edustajaa, kaikki hyvin innostuneet tekemään Merikeskus

Vellamo tunnetuksi ja tutuksi yhteiseksi olohuoneeksi.

Valmistelevien toimien jälkeen kutsuttiin tiedotusvälineissä perustava kokous koolle

keskiviikkona 8.9.2010. Kokoukseen osallistui 63 jäseneksi ilmoittautunutta henkilöä.

Lisäksi kokoukseen osallistui viisi Vellamon henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä.

Perustavan kokouksen puheenjohtajana toimi Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen ja

minä toimin sihteerinä. Kokouksessa käytiin läpi Merikeskus Vellamon lyhyt historia.

Kaupunginjohtaja Pertti Lintunen kertoi Kotkan kaupungin toimista Merikeskus Vellamon

syntyvaiheissa, entinen pääministeri Paavo Lipponen valotti valtiovallan piirissä olleita

ajatuksia ja professori, arkkitehti Ilmari Lahdelma selosti suunnittelutyön lähtökohtia ja

toteutusta. Merikeskus Vellamoa esittelivät Suomen merimuseon va. johtaja Tiina

Mertanen, Kymenlaakson museon johtaja Kirsi Niku, Tietokeskus Vellamon johtaja Eeva

Savolainen, markkinointipäällikkö Sari Maaskola ja ravintolajohtaja Antti Pettinen.

Vellamon ystävien ensimmäinen hallitus sai seuraavan kokoonpanon: Puheenjohtaja

Sirkka Kotola, varapuheenjohtaja Kaisa Rönkä sekä jäsenet Antero Palomäki, Hannu

Tapiola, Pertti Lintunen, Jaana Saarinen, Pentti Tiusanen, Hilppa Kimpanpää, Tuula

Mäkitalo ja Sami Virtanen.

Pian perustamisen jälkeen Vellamon ystäviin liittyi noin 150 jäsentä.

Vasta yhdistyksemme perustamisen jälkeen saimme tietää, että Suomessa toimii useita kymmeniä

museoiden ystäväyhdistyksiä, joiden kanssa nyt teemme yhteistyötä. Itse ajatus tuli hauskasti

ystävyyskaupunkitoiminnan kautta!

Sirkka Kotola

Kunniapuheenjohtaja

Perustavan kokouksen kutsuivat koolle

Pertti Lintunen, Imatra

Seppo Salminen, Tampere

Markku Hirvelä, Kotka

Antero Kekkonen, Kotka

Jari Järvelä, Kotka

Anna-Liisa Kasurinen, Kotka

Jaakko Smolander, Helsinki

Heikki Jylhä-Vuorio, Kuopio

Eero Koivistoinen, Helsinki

Sirpa Paatero, Kotka

Pekka Siukkola, Kotka

Kaisa Rönkä, Kotka

Jari Jääskeläinen, Kotka

Pentti Tiusanen Kotka

Atso Almila Kuopio

Ilpo Palomäki Kotka

Leena-Riitta Salminen, Kotka

Vesa Salminen, Kotka

Annette Borns, Lyypekin varapormestari

Paavo Lipponen, Helsinki

Petri Salo, Espoo

Kari Arffman, Kotka

Jaana Saarinen, Kotka

Jyri Häkämies, Kotka

Lauri Kasurinen, Kotka

Jan-Peter Kaiku, Helsinki

Hannu Tapiola, Tampere

Mirja Turunen, Kotka

Hilppa Kimpanpää, Kotka

Leena Koukkula, Kotka

Seppo Häkkinen, Kotka

Markku Hynninen, Kotka

Markku Espo, Kotka

Seppo Zetterberg, Helsinki

Sirkka Kotola, Kotka

Markku Saastamoinen, Kotka

Douglas Hulme, Portsmouth, U.K.