VELLAMON YSTÄVÄT RY:N SYNTY
Merikeskus Vellamo avattiin vuonna 2008.
Vuonna 2009 juhlittiin Kotkan ja Lyypekin ystävyyskaupunkisuhteen 50-vuotista yhteistyötä
Lyypekissä. Kotkasta tapahtumiin osallistui pieni valtuuskunta, johon kuului myös
Merikeskus Vellamon markkinointipäällikkö Sari Maaskola. Olin juuri jäämässä eläkkeelle
suhdetoimintapäällikön virasta ja matka oli minulle jäähyväismatka, olihan
ystävyyskaupunkiyhteistyö kuulunut tehtäviini.
Sari ja minä kuljimme yhdessä kaikissa mahdollisissa museoissa. Erityisen kiinnostuksen
kohde Sarin työn kannalta olivat museokaupat. Saimme monia kivoja vinkkejä ja vihjeitä
niistä.
St. Annen-Museum on hyvin kiinnostava kirkkotaiteen museo ja viihdyimme siellä
muutaman tovin. Kun olimme lähdössä pois museosta, huomasimme oven vieressä
pienehkön ilmoituksen ”St. Annen-Museumin ystävät järjestävät …” En enää muista, mitä
museon ystävät järjestivät, mutta tuo maininta museon ystävistä herätti mielenkiintoni ja
sanoin Sarille, että Vellamo tarvitsee myös ystävät!
Tuossa vaiheessa, jolloin museo oli ollut vuoden verran avoimena, oli henki Kotkassa ollut
ikävän nurja museota kohtaan. Ja syynä oli se, että rakennuksen kustannusarvio oli
pettänyt ja ylitys kiukutti kotkalaisia niin paljon, ettei koko taloon haluttu astua sisään! Oli
siis tehtävä jotakin.
Ajatuksesta keskusteltiin kulttuuripoliittisessa Pekkas-ryhmässä ja yksituumaisesti
päätettiin esittää Merikeskus Vellamon johtoryhmälle ystäväyhdistyksen perustamista
yhteistyössä museon kanssa tavoitteena tehdä uusi hieno museo kaikille tutuksi ja
kiinnostavaksi monista syistä.
Pekkas-ryhmän edustajat vierailivat Vellamon johtoryhmässä esittelemässä ajatusta.
Asiasta keskusteltiin kaksi tuntia, mutta museon edustajat eivät lämmenneet asialle.
Erilaisia epäilyjä tuotiin esiin, epäiltiin esimerkiksi, että museon henkilökunnan aikaa
menee ystävien palvelemiseen. Lopulta Pekkas-ryhmän edustajat totesivat, että
keskustelua ei kannata jatkaa.
Mutta asia ei kuitenkaan jäänyt siihen. Olin kertonut kaupunginhallituksen puheenjohtaja
Vesa Salmiselle ajatuksen ja kun kerroin, ettei Pekkas-ryhmä enää toimi asiassa, Vesa
ilmoitti, että ystäväyhdistys on kuitenkin saatava aikaan! Jäin pohdiskelemaan, miten
toimia. Sitten päätin yrittää kysyä mahdollisimman monelta tunnetulta henkilöltä,
kutsuisivatko he koolle kokouksen ystäväyhdistyksen perustamiseksi.
Kyselyyni sain pelkästään myönteisiä vastauksia! Perustavan kokouksen kutsui koolle 37
eri alojen ja eri puolueiden edustajaa, kaikki hyvin innostuneet tekemään Merikeskus
Vellamo tunnetuksi ja tutuksi yhteiseksi olohuoneeksi.
Valmistelevien toimien jälkeen kutsuttiin tiedotusvälineissä perustava kokous koolle
keskiviikkona 8.9.2010. Kokoukseen osallistui 63 jäseneksi ilmoittautunutta henkilöä.
Lisäksi kokoukseen osallistui viisi Vellamon henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä.
Perustavan kokouksen puheenjohtajana toimi Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen ja
minä toimin sihteerinä. Kokouksessa käytiin läpi Merikeskus Vellamon lyhyt historia.
Kaupunginjohtaja Pertti Lintunen kertoi Kotkan kaupungin toimista Merikeskus Vellamon
syntyvaiheissa, entinen pääministeri Paavo Lipponen valotti valtiovallan piirissä olleita
ajatuksia ja professori, arkkitehti Ilmari Lahdelma selosti suunnittelutyön lähtökohtia ja
toteutusta. Merikeskus Vellamoa esittelivät Suomen merimuseon va. johtaja Tiina
Mertanen, Kymenlaakson museon johtaja Kirsi Niku, Tietokeskus Vellamon johtaja Eeva
Savolainen, markkinointipäällikkö Sari Maaskola ja ravintolajohtaja Antti Pettinen.
Vellamon ystävien ensimmäinen hallitus sai seuraavan kokoonpanon: Puheenjohtaja
Sirkka Kotola, varapuheenjohtaja Kaisa Rönkä sekä jäsenet Antero Palomäki, Hannu
Tapiola, Pertti Lintunen, Jaana Saarinen, Pentti Tiusanen, Hilppa Kimpanpää, Tuula
Mäkitalo ja Sami Virtanen.
Pian perustamisen jälkeen Vellamon ystäviin liittyi noin 150 jäsentä.
Vasta yhdistyksemme perustamisen jälkeen saimme tietää, että Suomessa toimii useita kymmeniä
museoiden ystäväyhdistyksiä, joiden kanssa nyt teemme yhteistyötä. Itse ajatus tuli hauskasti
ystävyyskaupunkitoiminnan kautta!
Sirkka Kotola
Kunniapuheenjohtaja
Perustavan kokouksen kutsuivat koolle
Pertti Lintunen, Imatra
Seppo Salminen, Tampere
Markku Hirvelä, Kotka
Antero Kekkonen, Kotka
Jari Järvelä, Kotka
Anna-Liisa Kasurinen, Kotka
Jaakko Smolander, Helsinki
Heikki Jylhä-Vuorio, Kuopio
Eero Koivistoinen, Helsinki
Sirpa Paatero, Kotka
Pekka Siukkola, Kotka
Kaisa Rönkä, Kotka
Jari Jääskeläinen, Kotka
Pentti Tiusanen Kotka
Atso Almila Kuopio
Ilpo Palomäki Kotka
Leena-Riitta Salminen, Kotka
Vesa Salminen, Kotka
Annette Borns, Lyypekin varapormestari
Paavo Lipponen, Helsinki
Petri Salo, Espoo
Kari Arffman, Kotka
Jaana Saarinen, Kotka
Jyri Häkämies, Kotka
Lauri Kasurinen, Kotka
Jan-Peter Kaiku, Helsinki
Hannu Tapiola, Tampere
Mirja Turunen, Kotka
Hilppa Kimpanpää, Kotka
Leena Koukkula, Kotka
Seppo Häkkinen, Kotka
Markku Hynninen, Kotka
Markku Espo, Kotka
Seppo Zetterberg, Helsinki
Sirkka Kotola, Kotka
Markku Saastamoinen, Kotka
Douglas Hulme, Portsmouth, U.K.